CHEIA SUCCESULUI ÎN AFACERI – COMUNICAREA EFICIENTĂ

CHEIA SUCCESULUI ÎN AFACERI – COMUNICAREA EFICIENTĂ

Indiferent de domeniul în care lucraţi, este necesar să vă îmbunătăţiţi permanent abilităţile de relaţionare, pentru a comunica eficient cu clienţii, colegii sau cu şefii. Puţină teorie şi multă practică vă vor aduce în scurt timp în postura de a vă face plăcuţi cu uşurinţă. Cei cu care intraţi în contact vor înţelege mai exact mesajele, ideile, iar conflictele interumane ce apar de obicei în viaţa de zi cu zi, se vor diminua simţitor. Nu există nimic mai frustrant decât să conversezi cu o persoană care te întrerupe mereu, dă impresia că nu este interesată de ceea ce încerci să îi comunici sau pur şi simplu nici nu te ascultă. A fi în stare să asculţi ce se discută, ce mesaje verbale şi nonverbale circulă, în jurul unei mese de şedinţă, de exemplu, presupune să fii capabil să te transpui în rolul unui bun ascultător. Modelul „ascultătorului ideal” diferă de la om la om. Cu toate acestea, există câteva aspecte generale care măresc mult calitatea unei comunicări şi care trebuiesc conştientizate în fazele proceselor de relaţionare: mişcările din cap orientate spre interlocutor, privirea directă sau piezişă, mişcarea sprâncenelor sau schimbarea poziţiei corpului ( bărbia ţinută în mâini, pieptul aplecat înainte, antebraţele sprijinite şi mâinile împreunate, relaxarea permanentă a tuturor părţilor corpului, corelate cu orientatea permanentă spre cel cu care vorbim ), sunt aspecte importante ce indică celui cu care conversaţi că sunteţi interesaţi de cele discutate, că persoana lui e importantă pentru dumneavoastră. Este de asemenea necesar să stabiliţi un climat conversaţional confortabil, din care să nu lipsească:


intervenţiile verbale obiective ( „Doreşti să îmi relatezi…!”, „Ai vrea să vorbim despre aceste aspecte….!.”, ), reformulările ( „Consideri că……!”, „Dacă am înţeles bine, tu spui că….”, ), invitarea la discuţii a interlocutorului ( „Despre ce doreşti să vorbim astăzi?”, „Ce părere ai despre…..?” ), parafrazările ( „Cu alte cuvinte, spuneţi că…?”, „Deci, spuneţi că ar fi posibil…?”.), întrebările deschise care încurajează obţinerea unor răspunsuri mai complete şi deblochează de multe ori discuţia. În acest sens, un bun ascultător pune întrebările cu delicateţe, pentru a nu semăna cu un interogatoriu care ar pune interlocutorul sub presiune. Toate aceste aspecte comunicaţionale prezentate mai sus, trebuie să fie exersate zilnic, mai întâi cu un partener de lucru şi conştientizate permanent, în conversaţiile pe care le purtaţi. Dacă se depune un efort şi o preocupare constantă pentru exersare, în scurt timp, vă veţi îmbunătăţi considerabil capacităţile comunicaţionale, ceea ce va avea un impact pozitiv asupra relaţiilor interumane pe care le întreţineţi deja sau le veţi dezvolta pe viitor.

Psiholog Mihai Marius Moisoiu
Tel: 0753937223
Mail: training.reality@gmail.com
Site: www.mihaimoisoiu.ro

Close Menu
RSS
Follow by Email
Pinterest