Nervul vag, rugăciunea colectivă și sentimentul de siguranță socială

Exercițiile prezentate mai jos sunt recomandate de doctor Elizabeth Blackburn, câștigătoare a premiului Nobel pentru medicină în anul 2009, de doctor Elissa Epel, director al Centrului pentru îmbătrânire, metabolism și emoții de la Universitatea din San Francisco și de doctor Stephen Porges, expert în studierea nervului vag – a cărui activitate deficitară poate duce la anxietate, tulburări de dispoziție, stres, tulburări de memorie etc. Cei trei cercetători afirmă că practicarea respirației abdominale și a vizualizărilor mintale pozitive duc la activarea acestui nerv și la apariția sentimentul de siguranță socială.

 

Exercițiu pentru purificare a emoțiilor

Ne așezăm confortabil și efectuăm câteva respirații abdominale, lente cu expirația mai lungă decât inspirația. Continuăm să inspirăm și să expirăm repetând mintal un cuvânt, o expresie liniștitoare sau menținând tot mintal o imagine care ne relaxează și ne umple sufletul de bucurie. Expresii ce pot fi utilizate în cadrul acestui exercițiu: „Sunt sănătos, echilibrat și calm”, „Inima mea este plină de iubire și bunătate”, „Îmi păstrez cu ușurință liniștea sufletească pe tot parcursul zilei”. Ne așezăm palmele pe zona inimii și suplimentar, în timpul fiecărei expirații pe care o facem lăsăm, să se audă câte un „ahhhhh” și vizualizăm cum odată cu aceste sunete ne eliberăm de toate grijile, frământările și agitația interioară.

Ne imaginăm că inima noastră radiază de lumină, iubire și iertare ce se revarsă spre toate persoanele dragi nouă, spre cei aflați în suferință, în necazuri și care au nevoie de afecțiune și înțelegere. Continuăm să inspirăm și să expirăm lent, abdominal. Observăm zonele din corp care se mențin tensionate și percepem cum, cu fiecare inspirație și expirație pe care o facem, suntem învăluiți tot mai mult de o stare sufletească pozitivă, plină de iubire, de iertare și de compasiune.

 

Exercițiul „Fii conștient”

Stăm cu spatele drept și închidem ochii. Ne relaxăm tot corpul; inspirăm și expirăm lent, abdominal. Ne punem mintal întrebările „Ce trăiesc în acest moment în viața mea?”, „Ce gânduri am?”, „Ce sentimente?”, „Ce senzații corporale?” și suntem atenți la ce răspunsuri ne apar spontan în minte. Admitem să recunoaștem ceea ce trăim și ne etichetăm sentimentele chiar dacă sunt unele nedorite. Zâmbim și percepem mintal cum zâmbetul nostru „topește” sentimentele și trăirile negative identificate, transformându-le în stări de bucurie, de pozitivitate și încredere.

 

Exercițiul „Extinde-ți conștientizarea”

Stăm cu spatele drept și închidem ochii. Ne relaxăm tot corpul; inspirăm și expirăm lent, abdominal. Urmărim mintal fiecare inspirație și expirație. Percepem cum câmpul conștientizării se extinde în jurul nostru, în jurul respirației noastre și în jurul întregului corp. Observăm postura corpului, mâinile, picioarele, mușchii feței și percepem cum, cu fiecare inspirație abdominală și expirație, ne relaxăm tot mai mult și mai profund. Dacă identificăm tensiuni, stări de agitație interioară și stres, vizualizăm mintal cum inima noastră le „întâmpină” cu blândețe, compasiune și le transformă în stări pozitive. Ne desprindem total de gândurile ce ne vin din trecut și de planurile legate de viitor și ne ancorăm în clipa prezentă, trăind aici și acum cu fiecare inspirație și expirație pe care o facem.

De un mare folos în consolidarea sentimentului de siguranță și solidaritate socială este rugăciunea comună realizată la ore fixe. Cercetătorul Valeri Slezin a demonstrat faptul că în timpul rugăciunii pot să apară stări interioare similare cu cele trăite doar de bebelușii de 3 luni când se află în burta mamei într-o siguranță absolută. Vă reamintim cu această ocazie că la biserica „Sfinții Apostoli Petru și Pavel” din Rădășeni, Părintele Irimescu și Părintele Constantin recomandă ca rugăciunile în comun să fie făcute la orele: 10, 12, 15, 22, 00, 03, iar la Mănăstirea „Petru Vodă”, Părintele Stareț Arhimandrit Hariton Negrea recomandă ora 21 ca oră pentru rugăciunea colectivă.

Mai multe informații despre respirația abdominală puteți găsi pe site-ul www.mihaimoisoiu.ro la secțiunea Terapie online – Exemplificări terapeutice video și audio.

Psiholog Mihai Moisoiu

Tel. 0753937223

www.mihaimoisoiu.ro

E-mail: mmmoisoiu@gmail.com

 

Monitorul de Suceava: https://www.monitorulsv.ro/Local/2020-04-13/Nervul-vag-rugaciunea-colectiva-si-sentimentul-de-siguranta-sociala#ixzz6Jbo7RzAo

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating / 5. Vote count:

As you found this post useful...

Follow us on social media!

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Close Menu
RSS
Follow by Email
Pinterest
×